سید حسن کریمی

وب‌نوشت سید حسن کریمی

خطبهٔ امام علی (ع) در مورد فتنه

خطبهٔ پنجاه نهج البلاغه، از سخنان گوهربار امام علی (ع) در مورد فتنه، با توجه به وقایع اخیر رخ داده در نظام جمهوری اسلامی بسیار مفید است. به‌طوری که لازم است خط به خط آن مورد بررسی قرار گیرند و سرمشقی برای شناخت صحیح حق و باطل در چنین شرایطی باشند.

از طرفی احادیث و روایات امامان معصوم که قرآن ناطق هستند، غالباً به گونه‌ای هستند که هم‌چون قرآن، به یک مقطع خاص تاریخ اختصاص ندارند، بلکه به همان مقدار که در زمانی که روایت شده‌اند کاربرد داشته‌اند، در حال حاضر و پس از صدها نیز کاربرد دارند.

از طرف دیگر، تاریخ تکرار شونده است و تاریخ‌شناسان حقیقی با شناخت صحیح و دقیق تاریخ توانسته‌اند شباهت وقایع گذشتهٔ نزدیک و امروز را ببینند و از این دیدگاه آن‌ها را تحلیل کنند. حتی برخی از تاریخ‌شناسان برجسته، (که پیشتاز همهٔ آن‌ها امام خامنه‌ای است.) توانسته‌اند با تحلیل وقایع تاریخی و یافتن ارتباط آن‌ها با وقایع امروز برخی وقایع آینده را پیش‌بینی کنند و یا به گونه‌ای مردم و افکار عمومی را هدایت کنند که از بسیاری از فجایع (مشابه فجایع تاریخی) جلوگیری شود.

اگرچه فتنه، به معنی عام آن و مخلوط شدن حق و باطل در فضایی غبارآلود، بارها در تاریخ تکرار شده است، ولی شبیه‌ترین وقایع در صدر اسلام و در زمان امام علی (ع) به فتنهٔ اخیر جنبش سبز در جمهوری اسلامی ایران، ماجرای جنگ جمل بوده است.

طلحه و زبیر به عنوان یاران قدیمی امام و عایشه به عنوان یادگار شناخته شدهٔ پیامبر (ص) که حتی امروز نیز مورد تکریم است و به فتوای امام خامنه‌ای توهین به ایشان حرام است، خواص جامعهٔ آن مقطع بودند که دچار انحراف شدند و از طریق آمیختن حق و باطل دچار گمراهی و انحراف بسیاری از مردم شدند.

هم‌چنین شباهت دیگر، جناب عمار بودند که به عنوان رسانهٔ امام، در مساجد و اجتماعات آن روز، روشنگری می‌کردند و چراغ راه را به حق‌جویان نشان می‌دادند.

البته طبق تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی، این خطبه در زمان آغاز خلافت و یا ماجرای حکمیت بیان شده است. ولی طبق همین تفسیر، آن‌چه به عنوان سرچشمهٔ فتنه مطرح شده، سرچشمهٔ سایر فتنه‌ها از جمله فتنهٔ جمل نیز بوده است. ماجرای حکمیت نیز که باعث پایان یافتن خلافت بر حق امام شد نیز به دلیل سوء استفاده از شرع و نقاب اسلام به چهره زدن ظالمان، به معنای حقیقی کلمه، فتنه بوده و از این جهت به فتنهٔ اخیر نیز شباهت دارد.

ترجمهٔ آیت‌الله مکارم شیرازی:

 

صفحه۱۵۹

 

«آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروی از هوا و هوس‌ها و بدعت‌هایی است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهی (چشم و گوش بسته یا هواپرست آگاه) به پیروی آنان برمی‌خیزند و بر خلاف دین خدا از آنان حمایت می‌کنند. اگر باطل از آمیختن با حق جدا می‌گردید برکسانی که طالب حقند پوشیده نمی‌ماند. و اگر حق از آمیزهٔ باطل پاک و خالص می‌شد زبان دشمنان و معاندان از آن قطع می‌گشت. ولی بخشی از این گرفته می‌شود و بخشی از آن و این دو را با هم می‌آمیزند و اینجاست که شیطان بر دوستان و پیروان خود مسلط می‌شود. و «تنها کسانی که شمول رحمت خدا بودند» از آن نجات می‌یابند.»

 

برای دریافت سایر ترجمه‌ها و تفاسیر کلیک کنید.

 

 

Share  

ادامه مطلب
+ سیّد حسن کریمی ; ۱٢:٤۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/۳/٢٥
comment نظرات ()