سید حسن کریمی

وب‌نوشت سید حسن کریمی

حمایت از کالای ایرانی

نام‌گذاری سال 91 به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهٔ ایرانی» به همراه ره‌نمودهای امام خامنه‌ای در مورد حمایت از کالای ساخت داخل توسط مردم، می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد کشور به وجود بیاورد. چراکه متأسفانه غالب ما ایرانی‌ها، عِرق ملی در حمایت از تولیدکننده‌های داخلی خود را نداریم. قبول دارم و صحیح است که بسیاری از کالاهای خارجی از از کالاهای تولید ایران مرغوب‌تر و با فن‌آوری بالاتر است؛ ولی کالاهای بسیاری نیز وجود دارد که هیچ تفاوتی بین داخلی و خارجی آن‌ها وجود ندارد و یا حتی در مواردی کالاهای داخلی کیفیت بالاتری دارند؛ ولی تنها به دلیل این‌که این تصویر ذهنی در ما شکل گرفته که کالای خارجی مرغوب است و کالای ایرانی کیفیت ندارد، به کالاهای خارجی گرایش بیشتری داریم. متأسفانه فروشنده‌ها نیز به دلیل این‌که معمولاً قیمت کالاهای خارجی بالاتر است، تمایلی به برهم زدن این تصویر ذهنی ندارند و حتی برخی از آن‌ها (که امیدوارم تعدادشان کم باشد.) با اطلاعات ناقص یا حتی اشتباهی که دارند و به مشتری می‌دهند به این تصویر ذهنی دامن می‌زنند.

به عنوان یک مثال ساده کالاهای تولید فراسو (Farassoo) را در نظر بگیرید که بسیاری از ما می‌دانیم محصولات آن (صفحه کلید، موشواره و...) از کیفیت بسیار بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار است و انصافاً حتی در مقایسه با کالاهای خارجی از جهات مختلف (زیبایی، کیفیت، کارآیی، دوام، قیمت و...) بهتر هستند؛ ولی در عین حال هیچ پافشاری و اصرار خاصی بر خرید محصولات با این مارک و عدم خرید محصولات خارجی در این زمینه نداریم. در حالی که به عنوان مثال در آمریکا به راحتی قابل مشاهده است که به عنوان مثال در مورد تلفن هم‌راه، گوشی‌های غیر از iPhone و Blackberry که کالاهای داخلی محسوب می‌شوند، گوشی‌های خارجی نظیر Nokia، SonyEricsson و... هیچ جای‌گاهی ندارند. اگر یک مقایسهٔ ساده نظیر همان مقایسه‌هایی که ایرانی‌ها در خرید گوشی می‌کنند داشته باشیم، می‌بینیم که گوشی‌های خارجی (خارج از آمریکا) بهتر از iPhone که در همان حدود قیمت باشد به وفور یافت می‌شود. منظور بنده این است که همان iPhone اگر ساخت ایران بود، این مقدار که در آمریکا از آن استقبال می‌شود در ایران استقبال نمی‌شد.

همین گوشی iPhone در ایران طرف‌داران بسیاری دارد که حاضرند بیش از یک میلیون تومان هزینهٔ جدیدترین نسخهٔ آن را که به بازار آمده بپردازند و آن را بخرند؛ آن هم نه به دلیل امکانات آن، (که همین امکانات را گوشی‌های بسیار ارزان‌تر با چند صد هزار تومان اختلاف داراست.) بلکه به خاطر شیک بودن و برند آن. نکتهٔ جالب این‌جاست که این قیمت بالا به دلیل قفلی است که این شرکت برای خارجی‌ها قرار داده و دقیقاً همان گوشی که در ایران به قیمت بالای یک میلیون تومان فروخته می‌شود در داخل آمریکا به قیمت 199 دلار (حدود 200 هزار تومان) به فروش می‌رسد و اصلاً یکی از دلایل استقبال از این گوشی‌ها همین قیمت پایین آن است. بنده اگر گوشی‌ای را که به مردم آمریکا 200 هزار تومان فروخته می‌شود، به قیمت مثلاً 1 میلیون و 200 هزار تومان بخرم باید سرافکنده باشم و احساس حماقت کنم؛ نه این‌که به این و آن پز بدهم که ببینید من iPhone گران قیمت خریده‌ام!

علاوه بر فراسو تولیدکنندگان داخلی بسیاری وجود دارند که محصولات آن‌ها قابل رقابت با کالاهای خارجی یا حتی با کیفیت بالاتر از آن‌هاست. بنده ممکن است بسیاری از آن‌ها را نشناسم ولی بر حسب تجربه با برخی از آن‌ها آشنایی دارم؛ مانند خودرو تیبا، تلفن همراه GLX، لوازم خانگی اسنوا (Snowa)، لوازم بهداشتی و آرایشی سینره (Cinere)، منبع تغذیه (Power) رایانهٔ Green، ابزارآلات و ماشین‌آلات محک (Mahak)، UPS و ترانس فاراتل (Faratel)، لوازم جوشکاری گام‌الکتریک و...

  Share



نویسنده : سیّد حسن کریمی
تاریخ : ۱۳٩۱/۱/۱