غرب جلوتر از مسلمانان: در عمل به دستورات اسلام در مورد حقوق حیوانات و پرندگان

 1-     مرغ​های باتری زندگی وحشتناکی دارند. آن‌ها از انجام کوچک​‌ترین کارهای طبیعی که از آن‌ها لذت می‌برند، محروم هستند. چریدن و راه رفتن طبیعی‌ترین کارهایی است که مرغ‌ها به آن نیاز دارند ولی در طول زندگی خود در قفس در مساحتی کمتر از یک کاغذ A4 محبوس‌اند.

2-     پا‌ها و بدن بسیاری از مرغ​های باتری بر اثر کم تحرکی و له شدن مداوم، بیماری​‌ها و... شکل طبیعی خود را از دست می‌دهند؛ طوری که آن‌ها قادر نیستند به درستی بایستند. شش سر مرغ در قفس‌هایی به ابعاد 5/4950 سانتی‌متر نگه‌داری می‌شوند، که در این فضای محدود حتی کوچک‌ترین حرکت مرغ به سختی انجام می‌شود.

3-     این مرغ​‌ها به محض رسیدن به سن تخم‌گذاری شروع به تخم گذاشتن می‌​کنند، آن هم نه به تعداد طبیعی. با استفاده از اصلاح نژادی و غذاهای خاص تولید تخم به حداکثر رسانده می‌​شود.

4-     این مرغ​‌ها آن چنان آشفته و مضطرب هستند که مرتب به هم نوک می‌​زنند. این مشکل به خودخوری یا بیماری پرکنی معروف است. (طبق تحقیقات مشاور، در برخی مرغداری‌ها به دلیل مدیریت صحیح مرغداری از جمله تنظیم نور، دما و... این مشکل رفع شده است.)

5-     در این روش، فضولات طبقات بالا‌تر مرتب بر سر مرغ​های طبقات پایین​‌تر ریخته می‌​شود. البته در قفس‌های جدید که طبقات پایین جلوتر از طبقهٔ بالایی خود قرار گرفته‌اند، این عیب رفع شده است.

6-      در این دامداری‌‌ها، به محض این‌که مرغی تخم می‌​گذارد، تخم از شیب قفس بر روی نقاله​ای که برای جمع​آوری تخم​‌ها در نظر گرفته شده است می‌​غلتد. گاهی مرغ​‌ها سعی می‌​کنند تخم خود را نجات دهند و سر خود را از شیار زیر قفس بیرون می‌​آورند تا تخم بیرون غلتیده را بگیرند و سرشان در شیار گیر می‌​کند و در‌‌ همان حالت باقی می‌مانند تا بمیرند. (طبق تحقیقات مشاور، در برخی مرغداری‌ها این مشکل وجود ندارد.)

7-     برای کم کردن تلفات ناشی از این نوک زدن​‌ها، هنگامی که مرغ​‌ها هنوز جوجه هستند، قسمتی از نوک آن‌ها با استفاده از یک دستگاه تیغ​دار بریده می‌​شود. این عمل که بسیار دردناک است، بدون استفاده از بی‌حسی انجام می‌​شود. حتی ممکن است جوجه​ای بدشانسی آورده و همراه نوک، سر زبان خود را نیز از دست بدهد. (طبق تحقیقات مشاور، در برخی مرغداری‌ها این کار انجام نمی‌شود.)

8-     بر اثر تخم​گذاری مداوم به تعداد زیاد، اکثر این مرغ​‌ها معمولاً در ناحیۀ مقعد دچار زخم​‌ها و عفونت​های بسیار دردآوری می‌​شوند.

9-     به دلیل مشبک بودن سطح زیر مرغ، به پاهای مرغ‌ آسیب جدی وارد می‌شود.

10- به دلیل محل دانخوری که در جلوی قفس و بیرون آن قرار دارد، مرغ مجبور است سر خود را از قفس بیرون بیاورد که باعث کشیده و دراز شدن گردن او و کنده شدن پرهایش می‌شود.

نگه‌داری مرغ​های باتری در برخی کشور‌ها ممنوع شده است و دولت​‌ها تولید کنندگان تخم​مرغ را موظف می‌کنند حداقل از روش اصطبلی برای نگه‌داری مرغ​های تخم​گذار استفاده کنند. وضعیت زندگی در این اصطبل‌های پرازدحام و کم فضا و به دور از هوای آزاد و نور خورشید در همۀ موارد مثل زندگی در قفس است با این تفاوت که مرغ​‌ها کمی آزادی حرکتی بیشتری دارند، پر و بال و سر آن‌ها به میله​‌ها یا سیم​های قفس​‌ها گیر نمی‌​کند و فضولات طبقات بالا‌تر بر سر مرغ​های طبقات پایین​‌تر ریخته نمی‌​شود. تمام موارد مانند چیدن نوک‌‌ها، محرومیت از کارهای طبیعی که یک مرغ می‌​خواهد انجام دهد، زخم​های مقعدی، ریختن پر و بال و... در این مرغ​‌ها نیز صادق است.

در برخی کشور‌ها مثل کشورهای اروپایی، تولید کنندگان موظفند روی بسته​بندی تخم​مرغ روش نگه‌داری مرغ​‌ها را ذکر کنند. بسیاری از مردم در این کشور‌ها از خرید تخم​مرغ​های باتری خودداری می‌​کنند. ولی در برخی موارد کنترل کافی وجود ندارد. مثلاً ممکن است یک تولید کننده از روش باتری استفاده کند ولی روی بسته​بندی بنویسد: «مزرعه» یا «نگه‌داری در فضای باز»

در نقاط مختلف جهان اعتراضاتی در مورد این روش تولید، توسط حامیان حقوق حیوانات  شده است. به عنوان مثال در 25 مه 2005، 30 نفر از فعالان حقوق حیوانات در اعتراض به شرایط نامناسب مرغ‌ها در قفس‌های باتری، به طور نمادین خود را در قفس‌هایی تنگ حبس کردند. مارک پیرسون در مصاحبه‌ای در مورد این حرکت نمادین گفت: «ما در یکی از بزرگترین کارخانجات قفس باتری مرغ در استرلیا هستیم. مرغ‌ها مساحتی کمتر از یک کاغذ A4 دارند تا زندگی کوتاه خود را سپری کنند. ایستادن بر روی این سیم‌های نازک و لیز سبب ترک و شکست استخوان‌های آنان و ایجاد درد شدید در طول زندگی آنان می‌شود.»[i]

طی بخشنامه‌ای که اتحادیهٔ اروپا به مسئولین و نهادهای زیربط اروپا ابلاغ کرده، لازم است تا سال 2012 تولید تخم مرغ توسط قفس باتری به طور کامل ممنوع شود. هم‌چنین استانداردهایی تعیین شده که لازم است در مرغداری‌ها رعایت شود[ii]:

  • استفاده از مرغ‌های سالمی که هیچ بیماری نداشته باشند، دارای شرایط آزادچر (چریدن آزاد؛ Free Range) باشند، (تمام مدت محبوس نشده باشند.)  و کمتر مستعد بیماری پرکنی (Feather Pecking) باشند.
  • ممنوعیت چیدن نوک مرغ‌ها که سبب درد حاد و مزمن می‌شود.
  • چریدن و گردش بیرونی (Outdour runs) جهت فراهم کردن بروز رفتارهای طبیعی؛ همراه با پوشش بالاسری (Overhead) برای ارتقاء رفتارهای طبیعی
  • تدارک آشیانه و نشیمن‌گاه مناسب
  • تراکم کم برای جلوگیری از بیماری پرکنی و ارتقاء رفتارهای طبیعی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هیچ‌کدام از این استانداردها در سیستم قفس باتری اجرایی نبوده و برای اجرای آن‌ها نیاز به سیستم جایگزین وجود دارد که در قسمت بعد بررسی و تبیین شده است.

به طور کلی پرورش مرغ در قفس باتری- که سیستم مرسوم تولید صنعتی تخم مرغ و روش مرسوم پرورش صنعتی مرغ است- آسیب‌هایی به مرغ وارد می‌کند که از نظر اخلاق و شرع اسلام رد شده است.

نمونه‌ای از احادیثی که به این موضوع اشاره دارند به شرح زیر آورده شده‌اند:

1-     پیامبر اسلام می‌گویند: لعن الله من مثل بالحیوان او حبس؛ «خداوند لعنت کند کسی را که حیوانی را مثله کند یا آن را زندانی (در قفس) کند.»

2-     ما مِن دابَّةٍ طائرٍ ولا غَیرِهِ یُقتَلُ بغَیرِ الحقِّ إلاّ ستُخاصِمُهُ یَومَ القِیامَةِ.

پیامبر (ص): هر حیوانى - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحق کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد. (کنز الاعمال: ۳۹۹۶۸ منتخب میزان الحکمت ۱۷۰)

3-     مَن قَتلَ عُصْفورا عَبَثا عَجَّ إلى اللّه یَومَ القِیامَةِ مِنهُ، یقولُ: یا رَبِّ، إنّ فُلانا قَتلَنی عَبَثا ولَم یَقتُلْنی لِمَنفَعَةٍ.

پیامبر (ص): هرکس گنجشکى را بى سبب بکشد آن گنجشک در روز قیامت از او به درگاه خدا بنالد و بگوید: پروردگار من! فلانى مرا نه براى استفاده، که بى‏سبب کشت. (کنز الاعمال: ۳۹۹۷۱ منتخب میزان الحکمت ۱۷۰)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، دو حدیث قبل، به کشتن بی‌مورد حیوانات و پرندگان اشاره دارد. در مورد سیستم قفس باتری نیز، مرغ‌ها به دلیل شرایط سخت زندگی، طول عمر بسیار کوتاهی (حدود یک تا دو سال) دارند که به وجود آوردن این شرایط خود، نوعی قتل حیوان است.

4-     إنّ امـرأة عُـذِّبَتْ فی هِرّةٍ رَبَطتْ‌ها حتّى ماتَتْ عَطَشا.

امام صادق علیه‏السلام: زنى به سبب آن که گربه‏اى را بسته بود تا از تشنگى مُرد، به عذاب گرفتار آمد. (مکارم الأخلاق: ۱ / ۲۸۰ / ۸۶۴ منتخب میزان الحکمت ۱۷۰)

محمد علی عبد خدایی در مقاله‌ای با عنوان تقوای سیاسی در نهج‌البلاغه به این موضوع اشاره دارند: «تقوا به معنای گسترد‌ه‌ای حاکم بر سیاست اسلامی است، در محدودهٔ زمان و مکان و اشخاص مخصوصی قرار نمی‌گیرد و به صورت فراگیر می‌درخشد. تا آن‌جا که شامل همه کس و همه جا می‌شود. امام علی (ع) با دیدی وسیع و جهان‌شمول می‌فرماید: «اتقوالله فی عبادهِ و بِلاده فَانَّکم مسئولونَ حتی عَن البِقاع و البَهائم.»[iii] رعایت تقوای الهی را بنمایید در مورد بندگان او و شهرهای او؛ زیرا شما مسئول هستید حتی در مورد مناطق زمین و حیوانات. لازمهٔ تقوا رعایت حال حیوانات و هم‌چنین بهره‌برداری صحیح از سرزمین یک کشور است، ظلم به حیوانات با تقوا منافات دارد و از بین بردن محیط زیست و انهدام جنگل‌ها و مراتع مسئولیت دارد. امیرالمومنین (ع) در دستورالعملی که برای عاملان صدقات و مأموران گردآوری زکات صادر می‌نمود، مطالبی در مورد مراقبت از حال حیوانات و نگه‌داری از آنان ایراد می‌فرمود، هم‌چنان که می‌نویسد: «و لا تُوکلْ بها الا ناصحاً شفیقاً و امیناً حفیظاً غَیر مُعنفٍ و لا مُجحِفٍ ولا مُغلبٍ و لا مُتعبٍ.»[iv] برای حفاظت و نگه‌داری حیواناتی که به عنوان زکات گرفتی به غیر از آدم خیرخواه مهربان و امین نگهبان شخص دیگری را مگمار، کسی را تعیین کن که نسبت به آن‌ها نه با زور و سختی رفتار کند و نه آن‌ها را به خستگی و زحمت اندازد.»[v]

پیامبر بزرگ اسلام، خود بار‌ها و بار‌ها مسلمانان را از آزار و اذیت حیوانات منع کرده و حدیث‌های بی‌شماری از او و امامان در مورد نگه‌داری از حیوانات و محبت کردن به آن‌ها با ذکر منابع موثق وجود دارد. از جمله از پیامبراسلام حدیث آمده: اگر گربه‌ای از گرسنگی در خانه کسی بمیرد، آن شخص به جهنم خواهد رفت، و اگر کسی تشنگی سگی را که درکنار چاه آبی منتظراست، فرو بنشاند تمامی گناهانش بخشیده خواهند شد.

در تعلیمات اسلام نمونه‌های بسیاری از این دست یافت می‌شود، به عنوان مثال، هنگامی که مسلمانی چیزی می‌کارد و حیوان یا پرنده‌ای از آن تغذیه می‌کند، این در چشمان خداوند به حکم انفاق است. حضرت محمد (ص) مسلمانان را از بستن حیوانات و استفاده کردن از آنان به عنوان هدف تیراندازی منع کرد.

البخاری نقل کرده است که رسول‌اﻟ... شخصاً با پیراهن خود صورت اسبش را پاک می‌کرد، و می‌فرمود که دادن حتی دانه‌ای گندم به اسب عملی خیر است. این مثال را می‌توان مجاز از کل موجودات گرفت. هم‌چنین مسلمانان از دور کردن حیوانی از مادرش یا سوزاندن لانه مورچگان منع شده‌اند. حتی نقل شده است که یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان اسلامی بعد از مرگش توسط خداوند تمامی گناهانش بخشیده شد نه به این علت که تألیفات زیادی داشت و اهل علم بود بلکه به این دلیل که گربه‌ای را در خیابان‌های بغداد از شدت سرما نجات داده بود.

بسیاری از شاهدان غربی از دیدن مراقبت و زحماتی که مسلمانان برای حیواناتشان می‌کشیدند، متحیر می‌شدند. برای مثال، ولنی ذکر می‌کند تعداد زیادی از سگان زشت ولگرد در خیابان‌های قاهره وکلاغان در حال پرواز بر فراز خانه‌ها، زندگی می‌کردند؛ اما مسلمانان هیچ‌کدام از این حیوانات را نمی‌کشتند و حتی مسلمانان مؤمن تا حدی پیش رفته بودند که برای سگ‌های ولگرد جایگاه آب و نان ساخته بودند و در خانه‌هایشان از آن‌ها نگه‌داری می‌کردند.

تونوت هم‌چنین ذکر کرده است که مردم ثروت قابل توجهی از مالشان را صرف غذا دادن به سگ‌ها و گربه‌ها می‌کنند، و بعضی حتی به نانوایان و قصابان جهت چنین امور خیری مبالغ هنگفتی می‌دادند، کسانی هم که مسئول این امور می‌شدند با میل و علاقه این کار را انجام می‌دادند نه به خاطر کسب سود و درآمد.

در زمان پیامبر اکرم سگ‌ها، گربه‌ها، پرندگان و انواع دیگر حیوانات جمعاً مورد مراقبت عموم مردم بودند. پرندگان آزادانه به داخل مساجد پرواز می‌کردند و حتی لانه‌هایشان را بدون مزاحمت در محیط مسجد می‌ساختند.

پرندگان وحشی بدون مزاحمت بر فراز مزارع پرواز می‌کردند و هیچ هنگام دیده نمی‌شد که فردی چه دیوانه و چه دانشمند به لانهٔ پرنده‌ای تجاوز کند. در قاهره مسجدی را ذکر می‌کند که هر روز در ساعت معینی تعداد زیادی گربه بدان وارد می‌شدند تا غذایشان را از مرد خیّری در آنجا دریافت کنند.

از پیامبر (ع) نقل شده که فرمود: «در شبی که به معراج رفته بودم بر آتش جهنم گذری داشتم. زنی را در حال عذاب دیدم از علت عذاب پرسیدم. گفته شد گربه‌ای را بسته بود و آب و غذایش نمی‌داد و اجازهٔ استفاده از خس و ‌خاشاک زمین را هم به او نمی‌داد تا گربه به هلاکت رسید. پس خدا به واسطه آن عمل ناشایست عذابش می‌کند و تا ابد آن زن در عذاب جهنم خواهد ماند.» حضرت علی می‌فرمایند: خدا لعنت کنندهٔ کسی است که حیوانات را لعنت می‌کند. عبد الله ابن جعفر گوید: حضرت رسول به خانه یکی از انصار داخل شد. شتری را مضطرب دید. حضرت نزد آن شتر آمد و کوهان شتر را دست مالید و نوازشش کرد تا آرام گرفت. سپس فرمود صاحب شتر کیست؟ جوانی نزد حضرت آمد و عرضه داشت من صاحب شترم. حضرت فرمود آیا از خداوند درباره این حیوان نمی‌ترسی؟ خداوند تو را مالک این حیوان قرار داده، سیرش نمی‌کنی و شکنجه‌اش می‌داری؟

امام صادق به جنگ انداختن عمدی دو حیوان را مکروه می‌دانند.

هم‌چنین نقل شده که پیامبر اکرم (ع) با یارانش از حرم گذر می‌‌فرمود. آهویی خوابیده بود. حضرت یک نفر را حافظ او قرار داد تا آن حیوان را نترسانند و آزارش ندهند.[vi]

بنابراین به وجود آوردن شرایط سخت برای حیوانات و پرندگان نیز گناه محسوب می‌شود. احادیث بسیار دیگری در این مورد وجود دارند، که در مورد تضییع حقوق حیوانات از جمله بار زیاد، سواری گرفتن بی‌مورد، ضربه زدن، بستن پا و... سخن گفته‌اند.

جمع‌بندی و نتیجه

استفاده از سیستم قفس باتری در جهان به عنوان نوعی حیوان‌آزاری شناخته شده و در حال منسوخ شدن است. به طوری که در اکثر نقاط جهان از جمله تمامی کشورهای اروپایی تا پایان امسال استفاده از این سیستم به طور کلی ممنوع خواهد شد. با این حال متأسفانه این سیستم در کشور ما بسیار رایج است. دلایل رواج این سیستم در ایران به شرح زیر است:

1-     به دلیل منسوخ شدن این سیستم در اروپا و کشورهای پیشرفته باعث شده این کشورها دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دست دوم مورد نیاز این سیستم را با رغبت بالا و قیمت مناسب به ایران بفروشند. بدون آن که در مورد معایب آن اطلاع‌رسانی کنند و هشدار دهند.

2-     برخلاف کشورهای غربی، علی‌رغم سفارشات بسیار زیاد دین اسلام به پرهیز از حیوان‌آزاری و حاکم بودن نظام اسلامی در ایران، قانون خاصی در مورد شرایط نگه‌داری و پرورش مرغ وجود ندارد و استانداردها نیز به مسائل بهداشتی محدود شده است. (استانداردهای 3484، 7407 و 3833)

3-     به دلیل این‌که پیشرفت هر صنعتی نیازمند استفاده از ماشین‌آلات صنعتی و  فن‌آوری‌های جدید است؛ اکثر کارآفرینان گمان می‌کنند در صنعت مرغداری نیز برای پیشرفت این صنعت در کشور و تولید انبوه تخم مرغ، لازم است از ماشین‌آلات رایج که در کشور ما قفس باتری است استفاده کنند. متأسفانه معمولاً تحقیقات جامع و به‌روز توسط کارآفرینان و یا مشاوران آن‌ها انجام نمی‌شود تا به منسوخ بودن این سیستم در جهان پی ببرند.

4-     دستگاه‌های دولتی نیز تنها به ظرفیت تولید و ظاهر صنعتی این مرغداری‌ها توجه می‌کنند و از جزئیات آن بی‌اطلاعند. به ‌طوری که عنوان تولیدکننده و صادرکنندهٔ نمونه طی چندین سال به مرغداری‌های استفاده کننده از این سیستم منسوخ و غیراخلاقی تعلق گرفته است.

بنابراین لازم است مجلس شورای اسلامی، دولت و مؤسسهٔ استاندارد نسبت به پیشنهاد و تصویب قوانین مربوطه اقدام عملی نمایند؛ کارآفرینان و شرکت‌های مشاور به شرایط نگه‌داری و پرورش مرغ‌ها توجه نموده و اصول شرعی و اخلاقی را رعایت کنند. هم‌چنین لازم است اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده توسط رسانه‌ها انجام گیرد تا موارد پیشین عملی شود.

هم‌چنین بانک‌ها می‌توانند طرح‌هایی که متقاضیان آن‌ها برای مشارکت و أخذ تسهیلات درخواست داده‌اند را از دیدگاه رعایت مسائل شرعی و اخلاقی نظیر حیوان‌آزاری نیز بررسی کرده و در مواردی آن‌ها را رد کنند.

جایگزین قفس باتری

جایگزین روش قفس روش بستر (یا مزرعه یا Farm) است. در این روش مرغ‌ها بر روی زمین پرورش داده می‌شوند. برای این منظور کف آشیانه را با مواد مخصوصی مانند تراشه‏های نجاری - یا کاه و کلش به ارتفاع معین می‌‏پوشانند. در این روش ممکن است قسمتی از کف آشیانه را با نرده چوبی و یا فلزی بپوشانند.[vii]

1-     آزادچر (Free-Range): آزادچر یا آزاد از قفس (Cage-Free) به روشی گفته می‌شود که در آن مرغ‌ها می‌توانند در مزرعه، آلونک (Shed) یا آغل (Chicken Coop) بچرند.[viii]

2-     عضوی (Organic): تخم مرغ عضوی (یا اندامگانی یا اندامی یا ارگانیک) به تخم مرغی گفته می‌شود که به روش عضوی تولید شود. در این روش به مرغ، خوراک عضوی (خوراک ارگانیک) خورانده می‌شود.

در برخی کشورها از جمله امریکا، قوانینی در مورد تولید تخم مرغ‌های عضوی وجود دارد. از جمله این‌که مانند روش مزرعه، مرغ‌ها بایستی آزادچر باشند و محبوس کردن آن‌ها در قفس ممنوع است. [ix]

برای افزایش سوددهی مزرعهٔ مرغداری، می‌توان از آشیانه‌های چند طبقه برای افزایش ظرفیت سالن‌های پرورش مرغ استفاده کرد.

برای مزرعهٔ پرورش مرغ تخم‌گذار استانداردهای زیر در ایران بایستی رعایت شوند:

  • در مزرعه باید منحصراً مرغ تخم‏گذار نگاه‌داری شود. نگاه‌داری جوجه گوشتی و تخمگذار توأم با هم اکیداً ممنوع است.
  • در مزرعه حداکثر سه سن ماکیان تخم‏گذار نگه‌داری شود. (گله جانشین شونده و گله تخم‌گذار)
  • فاصله مزارع ماکیان تخم‏گذار با مزارع گله جانشین شونده باید حداقل ۱۰۰ متر باشد. مسیر و جهت باد باید در نظر گرفته شود. توصیه می‌شود هیچ‌گونه ارتباطی بین گله‏های جانشین شونده و گله‏های تخم‌گذار وجود نداشته باشد.
  • فاصله مزارع یک واحد از یک‌دیگر باید حداقل ۱۰۰ متر باشد.
  • فضا و مساحت آشیانه‏‌ها در رابطه با تعداد گله جانشین شونده و یا گله تخم‌گذار باید مطابق استاندارد باشد.

 

پ.ن: این انتقادات و پیشنهادات نیز برای سامانهٔ ارتباطات مردمی ریاست جمهوری ارسال شد.

Share  


[i] " 30 activists chained to battery hen cages in protest over cruel 'factory farming' - Arrests Likely"

11.00 AM, Wednesday 25th May 2005
PRESS CONFERENCE AND PROTEST
PARLIAMENT HOUSE
MACQUARIE STREET
SYDNEY

[ii] Dr Dale Arey; "PRACTICAL ALTERNATIVES TO BATTERY CAGES FOR LAYING HENS"; ISBN 1900156 30 X

 [iii] نهج‌البلاغه، تصحیح صبحی صالح؛ خطبه 167

[iv]  نهج‌البلاغه، تصحیح صبحی صالح؛ نامة 25

[v] محمد علی عبدخدایی؛ «تقوای سیاسی در نهج‌البلاغه»؛ نشریة مشکات؛ مهر 1379؛ دارالحدیث قم

[vii] مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران؛ «استاندارد شمارة 3498: واژه نامه صنعت مرغداری (تأسیسات و تجهیزات)»؛ (چاپ اول؛ اسفند ماه 1373)

[viii] Free-range eggs، ویکی‌پدیای انگلیسی <http://en.wikipedia.org/wiki/Free-range_eggs>

[ix] United States Code of Federal Regulations; 7 CFR 205.239 (a)(1)

/ 6 نظر / 69 بازدید
در بیابان طلب ..

سلام ما آدم ها انگار کاری به جز بد کردن به خودمان نداریم .. ترس دارد گاهی ..

در بیابان طلب ..

باور کنید من ایرانم و همین مشهد ( که میدانم که میدانید ) اما چرا پرچم منو آمریکا نشون میده ! ‌راه حلشو میونید ؟

بنيامين

* در راستاي اعتراض به عدم محاكمه سران فتنه و توهينهاي مكرر كروبي- موسوي- خاتمي- فايزه و مهدي هاشمي و اكبر هاشمي به اعتقادات ارزشي و ديني مردم ايران و نيز سكوت ننگين خواص بي بصيرت در فتنه 88 و تنها گذاشتن رهبر عزيزمان در مقابل قاسطين و مارقين و ناكثين، ما وبلاگ نويسان ارزشي اعتراض خود را به حضور خواص بي بصيرت و مثلث ساكتين يعني محسن رضايي- محمدباقر قاليباف و علي لاريجاني در جبهه اصولگرايان اعلام مي كنيم. ما اعتقاد داريم كه ننگ فتنه88 دامن بسياري از اصولگرانماها و راستهاي ناراست را رها نخواهد كرد و وجود بسياري از انها در جبهه اصولگرايان توهين به شعور سياسي ملت ايران است. ما اعتقاد داريم كه "اين 3 نفر مصداق كامل جريان انحرافي هستند كه در دستگاههاي زيربط خود در حال پيگيري منويات منحرفانه خود هستند". اين سه نفر در كنار ساير اصولگرانماها بدانند در جبهه اصولگرايان جايي ندارند و بايد يكبار براي هميشه تكليفشان مشخص شود.

بنيامين

دوستان وبلاگنويس ضمن تجديد بيعت با آرمانهاي بلند امام و شهدا و رهبر عزيزمان و حمايت از دولت خدمتگزار ولايت شناس، اعتراض خود را نسبت به حضور اصحاب فتنه و مثلث انحراف در جبهه اصولگرايان اعلام نمايند و با درج يادداشت در وبلاگ خود ما را در اين خيزش رسانه اي ياري نمايند. ضمنا بعد از نوشته هر مطلب به ما اطلاع دهيد تا مطلب شما لينك شود. به اميد پيروزي حق بر باطل. اندكي صبر سحر نزديك است*

محمد

سلام همچنین با اسم خودتان لینک کردم.

m

حالا شما کوته فکری مارو به درازی قد خودت ببخش آق مهندس!